Decreet Leersteun

Je vindt een ruim overzicht van al mijn initiatieven over het decreet Leersteun terug op de website van het Vlaams Parlement.

 

Enkele links per initiatief:

Parlementaire initiatieven (2019-2024):

20230302 Vraag om uitleg over de oprichting van leersteuncentra

20230216 Vraag om uitleg over het beroep van medewerker van een centrum voor leerlingenbegeleiding

20230126 Schriftelijke vraag: Inclusief onderwijs - Studie rond prestaties en psychosociaal welbevinden

20221222 Vraag om uitleg over de beschikbaarheid van pedagogische begeleiding in het onderwijs

20221012 Actuele vraag over inclusief onderwijs

20220613 Actuele vraag over het nieuwe Leersteundecreet

20220512 Vraag om uitleg over de toekomst van het project Talent

20220427 Actuele vraag over de stijging van het aantal gemotiveerde verslagen

20220421 Vraag om uitleg over de vrijstellingen voor bepaalde vakken voor hoogbegaafde leerlingen

20220113 Vraag om uitleg over hoogbegaafde jongeren

20210707 Actuele vraag over het beleid inzake leerlingen met extra uitdagingsnoden

20210630 Actuele vraag over het aangekondigde Leersteundecreet ter vervanging van het M-decreet

20210602 Schriftelijke vraag: Capaciteitsimpuls buitengewoon onderwijs - Scholenbouwprojecten

20210325 Vraag om uitleg over het hoogbegaafdenbeleid en de eerste secundaire school voor hoogbegaafden

20201210 Schriftelijke vraag: Gewoon en buitengewoon onderwijs - Verschuivingen in de leerlingenaantallen

 

Nieuws & opinie

Hieronder vind je nog meer nieuws en opiniestukken over dit thema terug!

Nieuws over dit onderwerp

Wat Vlaanderen doet voor blinde en dove leerlingen

In Vlaanderen zijn er zo’n 6.000 mensen die volledig doof zijn. Zo’n 60.000 werden doof of slechthorend geboren. Daarnaast is er een kleine groep kinderen die blind of slechtziend geboren worden of …

Decreet leersteun vervangt M-decreet vanaf september 2023

Vanaf 1 september 2023 wordt het M-decreet vervangen door het decreet Leersteun. Het vorige decreet schoot haar doel voor meer inclusie voorbij door te snel te veel te willen verwezenlijken. Het …

De toekomst van inclusief onderwijs in Vlaanderen

Waarom is het organiseren van een meer inclusief onderwijs zo’n uitdaging? Hoe organiseren we ons onderwijs zodat alle kinderen, met en zonder ‘beperking’, krijgen wat ze nodig hebben om maximaal te …