Te gast bij N-VA Malle

Door Kathleen Krekels op 19 november 2016, over deze onderwerpen: Basisonderwijs, Hervorming Secundair Onderwijs, Leerlingenbegeleiding, M-decreet, Schilde

Op 19 november vulde Kathleen haar zaterdagavond graag in als spreker op het sofagesprek van N-VA Malle. De afdeling bracht het sociaal verhaal van de partij. Naast Kathleen sloten ook federaal Kamerlid Yoleen Van Camp en staatssecretaris Elke Sleurs mee aan.

De N-VA wordt vaak als een asociale en liberale partij afgeschilderd die in de eerste plaats de belangen van de rijken dient. Hierover gingen de drie dames met elkaar in debat. Kathleen vertolkte haar visie op het sociaal beleid van de partij vanuit haar ervaring in het onderwijslandschap. “Onze jongeren vormen de maatschappij van morgen. Het is dan ook belangrijk dat ze zich op school tot zelfredzame burgers ontwikkelen,” zegt Kathleen. “Als partij ambiëren we dat voor iedereen. Wie het nodig heeft, krijgt daarom begeleiding op maat.”

Er kwamen vanuit het publiek dan ook heel wat vragen rond het M-decreet dat staat voor Maatregelen voor leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften. “We willen voor onze leerlingen zoveel mogelijk begeleiding op maat realiseren. Soms is het buitengewoon onderwijs daartoe de beste setting.” Er komt veel kritiek op het M-decreet. Voor sommigen gaat het niet ver genoeg, voor anderen dan weer te ver. “Wij kiezen resoluut voor élk kind en streven hierbij om iedereen maximale ontwikkelingskansen te bieden. Naast onze zorg voor leerlingen, hebben we ook grote zorg voor onze leerkrachten.”

N-VA blijft vasthouden aan een sterk secundair onderwijs. Dit gaan we niet bewerkstelligen met een brede eerste graad. Wij moeten vanuit een goed onderbouwd basisonderwijs instaan voor een gerichte oriëntering om van daaruit de leerling verder zijn talenten laten ontwikkelen.

Onderwijs is essentieel in het sociaal verhaal van de N-VA. Het is dan ook de grootste en belangrijkste begrotingspost. “Kennis is een broodnodige grondstof om in de maatschappij te kunnen gedijen. En die grondstof kan in het onderwijs worden ontgonnen,” besluit Krekels.