STEM moet in het TSO meer in de verf gezet worden

Door Kathleen Krekels op 4 oktober 2015

“TSO moet meer in de verf gezet worden.” Hiermee mengde Kathleen Krekels zich op 1 oktober in de discussie rond STEM-trajecten in het secundair. Meer en meer scholen kiezen ervoor om een nieuwe optie aan te bieden in het eerste jaar: STEM. Dat staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics.

De scholen algemeen secundair onderwijs die STEM aanbieden, doen het goed. “Ik ben heel blij met het succes van STEM-richtingen.” Het onderwijs wordt beter afgestemd op de noden van de arbeidsmarkt waar wetenschap en techniek steeds belangrijker worden. Met de nieuwe STEM-richting worden STEM-vakken niet meer geïsoleerd aangeboden, maar in een nieuw programma gegoten. Het blijft wel belangrijk om erop toe te zien dat de STEM-vlag niet teveel uiteenlopende ladingen dekt. De STEM-richtingen moeten goed op elkaar afgestemd worden.

Er moet voldoende aandacht besteed worden aan de kracht van het technisch onderwijs. De gelijkenissen tussen de STEM-richting ASO en TSO zijn groot. “De lessenroosters van de STEM-richtingen in het algemeen secundair en het technisch secundair onderwijs voor Industriële Wetenschappen dekken elkaar.” Technische scholen vrezen dat hun richting Industriële Wetenschappen verzwakt wordt. Dat mag absoluut niet de bedoeling zijn. “In dit dossier blijf ik erop toezien dat de STEM-richtingen in het technisch onderwijs gepromoot worden.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is