N-VA in de bres voor het Nederlands

Door N-VA op 13 oktober 2015, over deze onderwerpen: Nederlands leren, Jeugd, Sport, Cultuur, Media
N-VA in de bres voor het Nederlands

De Nederlandse Taalunie heeft de week van 10 tot en met 17 oktober uitgeroepen tot Week van het Nederlands: een nieuw initiatief dat de aandacht wil vestigen op het belang en de meerwaarde van het Nederlands. Onze Vlaams Parlementsleden zeggen het initiatief alvast hun volle steun toe.

Nederlands is in Vlaanderen niet enkel onze cultuurtaal die we horen op radio en televisie. Het is ook de taal die we spreken op het werk, in onze verenigingen en in de sociale omgang. In al die domeinen biedt een goede beheersing van de taal alleen maar voordelen. Zo verhoogt solliciteren in behoorlijk Nederlands de kans op werk. Vlotte sprekers hebben een betere omgang met klanten. Verenigingen die een evenement organiseren, lokken meer volk met een affiche in vloeiend Nederlands.

Naast de werkplek zijn verenigingen of sportclubs vaak de eerste plaatsen waar je als anderstalige met het Nederlands in contact komt en die voertaal ook kunt oefenen. Nieuwe Vlamingen die het Nederlands leren beheersen, groeien beter door in het bedrijfsleven en in de industrie. Inburgering staat of valt bij het aanleren van het Nederlands.

Om te koesteren

Met hun steun aan deze eerste Week van het Nederlands willen onze Vlaamse Parlementsleden onderstrepen dat taal en taalbeheersing niet vanzelfsprekend zijn, maar gekoesterd en onderhouden moeten worden. Omdat taal belangrijke kansen creëert op sociaal, cultureel en professioneel vlak.