Kaat voor een dag Vlaams Volksvertegenwoordiger

Door Kathleen Krekels op 23 oktober 2015

Op donderdag 22 oktober 2015 kreeg het Vlaams Parlement heel wat jongeren over de vloer die de schoolomgeving een dag lieten voor wat het was om zich in te zetten voor de Zuiddag. Het loon dat de leerlingen krijgen, gaat integraal naar het project ‘La Campesina’ voor Nicaraguaanse jongeren uit de cacaosector. Vlaams Volksvertegenwoordiger Kathleen Krekels gaf voor één dag haar werk uit handen aan Kaat, een leerlinge van het Koninklijk Atheneum te Koekelberg. Kaat blikt tevreden terug op haar dag als Vlaams Volksvertegenwoordiger.

“Op 22 oktober 2015 kregen duizenden jongeren de kans om één dag hun droomjob uit te oefenen. Het geld dat ze verdienen wordt dan aan een project in het zuiden gegeven. Dit jaar gaat het geld naar jongeren in Nicaragua die in de cacaoteelt werken. Zij hebben vaak heel innovatieve ideeën, maar naar hen wordt niet geluisterd. Om deze reden wil Zuiddag, in samenwerking met Vredeseilanden, voor hen geld inzamelen. Ik kreeg de kans een dag mee te lopen met Kathleen Krekels, volksvertegenwoordiger van de N-VA in het Vlaams Parlement.

Na een kleine vergissing met een naamgenoot werd ik hartelijk ontvangen op het bureau van Kathleen Krekels. Ik kreeg samen met enkele jongeren, die vandaag op het Vlaams Parlement werken, een fijne rondleiding door de belangrijkste zalen van het parlement. Ik was vooral onder de indruk door de kunst die overal te vinden is in het parlement en de prachtige moderne architectuur.

Om 10 uur woonde ik een commissievergadering bij van de commissie onderwijs, waar er vragen konden gesteld worden aan Hilde Crevits, Vlaams Minister van Onderwijs. De onderwerpen waren onder andere een vernieuwing van de indeling van de schoolvakanties, de verlenging van de opleiding industrieel ingenieur en de voorgangsregel voor kinderen die Nederlandstalig zijn in het Nederlandstalige onderwijs. Hierbij werden enkele pittige vragen gesteld. Moeten we met het taalniveau van de ouders rekening houden als we het taalniveau van de leerling willen bepalen? Wat is nu de waarde van het getuigschrift basisonderwijs? Ben je, als je in het bezit bent van een getuigschrift basis onderwijs, officieel Nederlandstalig?

Na een lekkere lunch en enkele foto’s met Kathleen en Hilde Crevits, kon de tweede commissievergadering beginnen. Na de conceptnota van sp.a kreeg ik de toestemming van de voorzitter om de vraag van mevrouw Krekels voor te lezen. Ik stelde een vraag in verband met rekening houden van het M-decreet bij de scholenbouw. Hierbij ben ik dan ook meteen voor de eerste keer (en hopelijk niet de laatste) in een officieel commissieverslag vernoemd. Daarbuiten werden er ook nog vragen gesteld over de alternatieve financiering van bijkomende schoolinfrastructuur en capaciteitsproblemen in het secundair onderwijs.

Over het algemeen heeft de dag een zeer positieve indruk op mij gemaakt. Een echte commissievergadering bijwonen was zeer interessant omdat alles wat in de commissie onderwijs besproken wordt, ook rechtstreeks invloed heeft op mij als leerling. Naast de uiterst ernstige vragen was er ook altijd plaats voor een vleugje humor, wat de dag heel luchtig maakte. Ik heb enorm veel opgestoken van deze fijne dag en hoop Kathleen binnen enkele jaren terug te zien, maar als parlementslid dan.”

© Kaat

 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is